Dzień Bezpiecznego Internetu

zaswiadczenie dbi

17 lutego 2015

Obchody DBI miały w naszej szkole rozbudowany charakter. To wydarzenie na stałe wpisane w kalendarz imprez. Zrezygnowaliśmy z lekcji, cały dzień zajęć dedykując zagadnieniom bezpieczeństwa w sieci. Skupiliśmy się na 6 najważniejszych:

  • Mój internetowy słownik- najważniejsze pojęcia.
  • Jestem bezpieczny w sieci – ABC bezpieczeństwa, zasady korzystania
    z mediów, prywatność w sieci. Na podstawie historii Jasia uczniowie pomagali mu stworzyć kodeks korzystania z komputera. Dzielili swój czas wolny (pizza) na aktywności bez komputera.
  • Komunikujmy się- cyfrowy portret, zasady komunikacji, netykieta. Uczniowie tworzyli awatar i bezpieczny nick. Wiedzą jakie elementy mogą i jakie nie mogą być publikowane w internecie.
  • Z informacji korzystam samodzielnie i krytycznie- sprawne wyszukiwanie, prawdziwe i fałszywe informacje, porządkowanie informacji.
  • Nie kradnę i nie daję się okradać- prawa i obowiązki małego autora, własność w sieci. Uczniowie tworzyli prace, które były podmieniane. Opowiadali
    o swoich odczuciach.
  • Jestem fair w internecie- życzliwość, szacunek i ostrożność w korzystaniu
    z mediów.Opierając się na tych hasłach nauczyciele stworzyli 30 minutowe zajęcia, posiłkując się dostępnymi scenariuszami na wolnych licencjach Fundacji Nowoczesna Polska. Zajęcia dostosowano do grupy wiekowej uczestników. Uczestniczyli we wszystkich zajęciach, krążąc po szkole.

Po zajęciach spotkaliśmy się w sali komputerowej, gdzie obejrzeliśmy filmy “Loco
i Dzieciak”. Było to podsumowanie warsztatów i wprowadzenie do kolejnego działania. Przeprowadziliśmy szkolną debatę o bezpieczeństwie w sieci, tworząc Kodeks 2.0. Najważniejsze według nas zasady to:

1. Jeśli dzieje się coś złego, informuję osobę dorosłą
2. Nie ściągam nieznanych aplikacji, programów.
3. Nie podaje swoich danych
4. Weryfikuję informacje znalezione w internecie, ograniczam zaufanie do informacji
z internetu. Internet to  nie jedyne źródło informacji
5. Nie używam nieznanych sieci WiFi
6. Nie ufam nieznanym osobom poznanym w Internecie
7. Nie jestem anonimowy w Internecie. Każdy wpis zostawia ślad.
8. Swoje prace podpisuję, biorę za nie odpowiedzialność. Korzystając z cudzych zasobów, piszę do kogo należą. Korzystam z wolnych licencji.
9. Przestrzegam netykiety
10. Ustalam zasady korzystania z mediów z rodzicami.

Ogłoszono konkurs plastyczny pod hasłem “Strażnik internetu”, w którym uczniowie stworzyli szkolnego bohatera grafik.  Wygrała InfoMysz Malwiny Jędrzejak- uczennicy klasy V. Grafika wzbudziła sympatię, ma przekazywać zasady bezpieczeństwa w sieci. Dodaliśmy do rysunku ustalony kodeks. Grafiki wiszą w sali komputerowej i przypominają o świadomym uczestnictwie w świecie wirtualnym.
Ostatni był quiz interaktywny na platformie Kahoot. Uczniowie na swoich urządzeniach mobilnych odpowiadali na pytania dotyczące mediów i bezpieczeństwa. Kahoot budzi
u nas mnóstwo emocji, uczniowie uwielbiają tę formę.

Równolegle odbywały się zajęcia dla zaproszonych przedszkolaków. Gościliśmy
w szkole 6 grup. Tematem było bezpieczne korzystanie z informacji. Najmłodsi dowiedzieli skąd czerpać informacje, za pomocą sieci z włóczki zobaczyli czym jest internet i praktycznie sprawdzili swoje umiejętności wyboru interesujących treści. Rodzice przedszkolaków otrzymali od nas ulotki z przyjaznymi stronami www.

Wczesne relacje z komputerem i internetem to doskonały moment, aby przez wspólną zabawę pokazać dzieciom pozytywne zastosowania internetu i strzec je przed czyhającymi w sieci zagrożeniami.
Blanka z klasy V: “Zajęcia bardzo mi się podobały. Każda pani mówiła o czymś innym. Powtarzałam informacje o bezpieczeństwie w internecie. Oglądaliśmy filmiki edukacyjne, dzięki którym młodsze klasy z większym zainteresowaniem podchodziły do zajęć. Podsumowanie było najciekawsze. Graliśmy w Kahoota (na swoich device’ach).
Jest i będzie to niezapomniany dzień.” To dla nas cenne, bo rozwój i bezpieczeństwo naszych uczniów są dla nas najważniejsze. Za rok powtórka!

Zajęcia DBI 2 Zajęcia DBI 3 Zajęcia DBI

prace konkursowe DBI

infomysz DBI

Konkurs plastyczny DBI

Film DBI

Kahoot DBI